Kína életvonala
Ezernégyszáz éve létfontosságú vízi út az ország északi és déli részét összekötő Nagy-csatorna.
A Nagy-Csatorna 1800 kilométer hosszan vezet Pekingtől a délvidék egyik nagyvárosáig, Hangzhouig (Hangcsou), írják az atlaszok, ám északi szakaszán, Pekingtől Jiningig már közel négy évtizede lehetetlen hajózni, mert nem elég magas a víz. Jang-ti császár (569–618), a Szuj-dinasztia uralkodója építtette a csatornarendszert – őrült volt az eszme, de nagyszerű lett a végeredmény, állapították meg a kínai történészek.
Tudnivaló ugyanis, hogy Kínában hajdan minden nagy folyó nyugatról keletnek tartott; Jang-ti ezt a földrajzi hátrányt kívánta a nagy vállalkozással ellensúlyozni. Olyan vízi utat akart, amelyen északnyugat felé is szállíthatnak rizst a Jangce termékeny síkságairól, egyrészt hogy élelmezzék az udvart, másrészt – ez még fontosabb ok volt – utánpótlást vinni a hadaknak, mivel Kína örök harcban állt a nomád törzsekkel.
A császár emberei kényszermunkára hajtottak egymillió alattvalót, többségükben földműveseket. Férfiak és nők ásták, több ezer katona őrizete mellett, éjt nappallá téve a csatorna medrét. Mint a 9. századi költő írja, Jang-ti „mérhetetlenül sok szenvedést okozott”, ám eszméje idővel „tengersok áldást hozott a népnek”. A császári hivatal jelentése szerint az építés 171 napot vett igénybe, és a 605. esztendőben fejeződött be. Valójában sokkal tovább, hat éven át tartottak, és rengeteg emberéletet követeltek a munkálatok – ezrek és ezrek vesztek oda a csatorna építésénél, és ezrek pusztultak éhen a falvakban is, mert aki csak bírta a kétkezi munkát, mindenkit elhurcoltak: nem maradt otthon, aki betakaríthatta volna a termést.
A Nagy-csatorna nem csupán vízi szállítóútként volt fontos; politikai szimbólumként Kína erejét és egységét jelképezte, s e két minőségében stratégiai célpontja lett a hódítóknak. Az 1840-es évek elején, az úgynevezett „első ópiumháború” idején az angol csapatoknak sikerült bevenniük a Nagy-csatorna és a Jangce folyó kereszteződésénél Zhenjiang (Csencsiang) városát. Így elzárták az utat Peking felé, elakadtak a gabonaszállítmányok és az adóbevételek, Kína néhány hét múlva kénytelen volt letenni a fegyvert.
Kapcsolódó utazások
Tudnivaló ugyanis, hogy Kínában hajdan minden nagy folyó nyugatról keletnek tartott; Jang-ti ezt a földrajzi hátrányt kívánta a nagy vállalkozással ellensúlyozni. Olyan vízi utat akart, amelyen északnyugat felé is szállíthatnak rizst a Jangce termékeny síkságairól, egyrészt hogy élelmezzék az udvart, másrészt – ez még fontosabb ok volt – utánpótlást vinni a hadaknak, mivel Kína örök harcban állt a nomád törzsekkel.
A császár emberei kényszermunkára hajtottak egymillió alattvalót, többségükben földműveseket. Férfiak és nők ásták, több ezer katona őrizete mellett, éjt nappallá téve a csatorna medrét. Mint a 9. századi költő írja, Jang-ti „mérhetetlenül sok szenvedést okozott”, ám eszméje idővel „tengersok áldást hozott a népnek”. A császári hivatal jelentése szerint az építés 171 napot vett igénybe, és a 605. esztendőben fejeződött be. Valójában sokkal tovább, hat éven át tartottak, és rengeteg emberéletet követeltek a munkálatok – ezrek és ezrek vesztek oda a csatorna építésénél, és ezrek pusztultak éhen a falvakban is, mert aki csak bírta a kétkezi munkát, mindenkit elhurcoltak: nem maradt otthon, aki betakaríthatta volna a termést.
A Nagy-csatorna nem csupán vízi szállítóútként volt fontos; politikai szimbólumként Kína erejét és egységét jelképezte, s e két minőségében stratégiai célpontja lett a hódítóknak. Az 1840-es évek elején, az úgynevezett „első ópiumháború” idején az angol csapatoknak sikerült bevenniük a Nagy-csatorna és a Jangce folyó kereszteződésénél Zhenjiang (Csencsiang) városát. Így elzárták az utat Peking felé, elakadtak a gabonaszállítmányok és az adóbevételek, Kína néhány hét múlva kénytelen volt letenni a fegyvert.
Kapcsolódó utazások
Válogasson útjaink közt téma szerint!
Programtípus
- 1 napos utak
- Egzotikus út
- Fakultatív program lehetőség
- Fesztiválok
- Gyalogtúra
- Hajóút
- Ifjúsági program / Osztálykirándulás
- Kombinált nyaralás
- Koncertek / Musical
- Kultúra és történelem
- Körutazás
- Körutazás+Nyaralás
- Nyaralóprogram
- Síút
- Sport mérkőzések
- Sportos kirándulások
- Tengerparti esküvő
- Természeti csodák
- Városlátogatás
- Városnéző programok
- Üdülés - nyaralás
Útjellemző
- Adventi út
- Aktív pihenés
- Augusztus 20
- Belépőjegy
- Bor - Gasztronómia
- Búvárkodás
- Családbarát
- Csillagtúra
- Felnőtt barát hotel
- Golf
- Gyerekbarát
- Gyógyfürdő - Élményfürdő - Aquapark
- Háziállat barát
- Hegyvidék
- Húsvéti út
- idegennyelvű program
- Karácsonyi út
- Klímás
- Kultúra és történelem
- Luxus/Deluxe
- Magyar asszisztenciával
- Magyar idegenvezetővel
- Május 1
- Március 15
Útjellemző
- Medencés szállás
- Mikulás programok
- Nászutasoknak
- November 1
- Nyelvtanfolyamok
- Október 23
- Pályaszállás
- Pünkösdi út
- Síbérlettel
- Síoktatás
- Szafari program
- Szilveszteri út
- Témaparkok
- Tengerpart
- Természetbarát
- Természeti csodák
- Tópart
- Valentin nap
- Vallási utak
- Városlátogatás
- Városlátogatás egyénileg
- Velencei karnevál
- Vidéki felszállással
- Wellness